Att trivas på jobbet är något som inte är alla förunnat! Det är en lyx att varje söndag gå och lägga sig och se fram emot morgondagen. Att skapa trivsel på jobbet är inget som bara kommer av sig själv, det är ett arbete som berör samtliga inblandade på företaget. Som chef har man ett väldigt stort ansvar för det klimat som sätts, men utan kollegorna blir det ändå en omöjlighet. Ledarskap är något som flitigt debatteras i Sverige. Det finns ett otal konsulter i ledarskap och metoderna är alla olika, men i slutänden faller det ändå an på ett par väldigt viktiga saker.

  • Delaktighet: En bra chef delegerar arbete och skapar delaktighet mellan människor. Ansvar är något som alla människor växer av.
  • Förväntningar: Vad har chefen för förväntningar på mig som individ? Om jag inte vet vad som är rätt & fel, hur ska jag då veta vad som är bra respektive dåligt?
  • Ärlighet: Jag kan inte nog betona vikten av ärlighet. Ett bra företagsklimat präglas av ärlighet. Om människor törs vara ärliga med varandra skapas förutsättningar för bra dynamik och att våga ta striden för det man tror på. Engagemang leder ofta till passion och det skapas av att människor törs vara ärliga och säga sin mening.
  • Rättigheter och skyldigheter: I Sverige har vi väldigt mycket rättigheter, men ibland glömmer vi också att vi har skyldigheter. Det är viktigt att chefen lyfter upp detta och inte sticker huvudet i sanden. Att våga ta konflikten är nyttigt. Konflikträdda chefer, skapar skvaller och rykten, det blir som ett gift i en organisation.
  • Våga ha kul: Om människor skrattar och mår bra är det tecken på en sund organisation. Det finns ingen motsägelse mellan skratt och framgång! Resan till målet blir så mycket roligare om man samtidigt har kul.

Jag ville bara lyfta några av de parametrar som jag själv tycker är viktiga när det gäller att skapa ett roligt, utvecklande och hälsosamt företagsklimat. Att bidra med energi till andra människor, att se människor växa och öka sitt självförtroende är ofta frukten av just det. Om man bara kan inse hur viktig man är som människa och hur viktigt det är man sänder ut rätt signaler till sina kollegor, då är mycket vunnet. Glädje på jobbet är allas ansvar, men det blir väsentligt lättare om ledningen föregår med gott exempel! Ett av de bästa varumärkena som finns inom ämnet glädje är företaget Smiling Faces, hur underbart är det inte med en smiley som varumärke 🙂