Jag har mött över 500 företag och pratat metodik kring hur man attraherar människor till sitt företag. De allra flesta är rörande överrens om hur oerhört viktigt det är att hitta en enklare metod för att locka de arbetssökande till sig. När man börjar diskutera hur man jobbar med dessa utmaningar  blir det oerhört slående ur vilket perspektiv man tänker. De allra flesta vill ha färdigsorterade ansökningar, inboxade i fack där man enkelt hittar dem när det börjar vankas urval för intervju. Det man inte ägnar speciellt mycket tid till är att göra hemläxan i hur gemene man vill söka jobb. Ett antal företag har så attraktiva varumärken att folk är beredda att lägga timmar på att fylla i information i en databas, men de allra flesta sitter i ett läge där man har svårt att hitta ”rätt” personer – varför är det så tro?

Min gissning är enkel! DET ÄR HELT ENKELT FÖR OMSTÄNDIGT att söka jobb där man måste fylla i 7 sidor av information för att i bästa fall mötas av ”tack för din ansökan”. Fråga folk hur många databaser deras CV ligger i, så lär svaren bli väldigt svävande. Man har ibland olika lösenord och namn utifrån vilken databas man är registrerad i och frågan är hur ofta man uppdaterar sitt CV i en databas?

Ett spännande företag som har kikat på de mest moderna lösningarna och sedan backat bandet för att kika på människors beteenden istället är Klarna. Istället för att följa utvecklingen mot säkra kortbetalningar så valde man istället att fokusera på människors önskemål och beteenden. De allra flesta känner sig lite osäkra att betala på nätet, därför valde man att låta människor endast beställa sina varor på nätet men betala dem mot faktura som kommer hem istället. En väldigt enkel idé men den bygger på det som i slutänden är relevant – vad människor verkligen vill!

När det gäller jobbsökande så har vi på iNEED insett att många endast vill skicka in sitt CV och personliga brev via mail, d v s tillbaka till det traditionella. Man kan då spåra var man har skickat sina ansökningar, när man skickade dem samt att det givetvis var enkelt! Oftast är det enklaste lösningarna också de bästa, därför gäller det att tänka enkelhet! Att gårdagens lösningar också kan vara morgondagens är onekligen lite roligt. Det är inte alltid som det senaste är det bästa! Vårt uppdrag i samtliga fall är att hjälpa våra kunder att bli de mest attraktiva arbetsgivarna och samtidigt göra det enkelt för alla människor som söker jobb. Att kombinera detta är en stor utmaning som vi tar vi på största allvar därför har vi bland gått tillbaka till ansökan via mail. Detta har visat sig vara väldigt uppskattat av de personer som är intresserade av ett specifikt  jobb.

Läxan att lära av detta är – lyssna på din intressent och våga förändra! Ibland är helt enkelt historien framtiden…