De senaste 2 dagarna har jag tillbringat på #trustockholm, mitt livs första unconference. Det var en spännande, lärorik och något omtumlande upplevelse. En unconference är motsatsen till konferens, d v s det finns inga slides, ingen som håller föredrag utan hela temat bygger på att samtliga personer deltar i mindre grupper för att diskutera olika ämnen. Det rörande temat för de här 2 dagarna var rekrytering via sociala medier, mobil rekrytering, referensrekrytering, videorekrytering och användande av Twitter, Facebook samt Linkedin. Vi diskuterade även hur Foursquare, Gowalla, Layar och FB Places kommer att förändra sättet att hitta jobb på. Det hela leddes av Bill Boorman och Andy Headworth tillsammans med Michelle Rea från Social Honesty.

Det hela började ganska ostrukturerat med att det sitter ett 70-tal personer i ett rum och ingen vet vad som ska hända. Efter lite snack så drar det hela igång med olika s k tracks, där man diskuterar helt skilda ämnen. Varje track har en leader, som är den som ska leda hela diskussionen. Under dagen blev jag alltmer varse om hur långt före man ligger både i UK och USA. Det händer så vansinnigt mycket på den internationella scenen, både avseende tekniska lösningar men framförallt sättet man connectar på. Twitter är idag den snabbast växande kanalen att nå nya kontakter och Facebook jobbar stenhårt med att bygga in nya lösningar för att bli ett mer affärsorienterat nätverk. Linkedin släpper nya lösningar och runt om i världen jobbar man fram nya verktyg att söka kandidater. Socialcv är ett verktyg som växer lavinartat, det är en kombinerad sökmotor som samlar ihop all information om oss som individer. Oavsett var vi rör oss på nätet efterlämnar vi digitala fotavtryck och den här sökmotorn samlar ihop all information, för att sen ge ett sekundfärskt CV som inkluderar allt vi lämnar efter oss. Läskigt men samtidigt fascinerande…

Under dessa dagar knöts många nya kontakter, det utbyttes otroligt mycket ideér och jag fick med mig mängder av inspiration att dela med mig till mina kollegor på iNEED. Jag kände mig stolt när Michelle presenterade mig och iNEED som det rekryteringsföretag i Sverige som hade mest ”edge”, och jag själv hade förmånen att vara trackleader för den session som behandlade videon som verktyg under rekryteringsprocessen. Med på den sessionen fanns bland annat Monsters General Manager, som var väldigt påläst och trevlig. De möjligheter som finns för de bolag som väljer att haka på känns väldigt stora. Eftersom slaget i Sverige alltmer kommer att stå kring de som är bäst att hitta framtidens talanger kommer det att krävas mer av oss som rekryterar. Vi kommer att behöva applicera mobila verktyg, nya sökvägar, nya sätt att attrahera människor och ett nytt sätt att tänka. Det vi står inför är århundradets största utmaning och de som är kreativa och kan adoptera detta i sina verksamheter kommer garanterat att röna större möjligheter att lyckas!

Efter dessa 2 dagar vet jag egentligen bara en sak – det finns väldigt mycket att lära! Givetvis kommer inte vi i Sverige att jobba identiskt som man gör i andra länder, men vi kommer att behöva förändra oss. Sociala medier är här för att stanna och trycket att börja komma igång lär bara öka. Med en hel generation som är vana att kommunicera på nya sätt, kommer det att krävas företag som också är förberedda. Själv är jag glad att jag råkar vara så nyfiken på detta, det gör det hela så mycket enklare. Rekryteringsbranschen kommer att behöva ta sig själva i kragen, vi ska trots allt vara experter på att hjälpa företag att hitta rätt människor. I grund och botten har vi samma uppdrag som en reklambyrå, vi är mellanhanden som ska vara experter på vår egen marknad. Vi måste förstå människors beteende, hur man vill söka jobb, var man finns och vad som är viktigt när man söker jobb. Kan vi inte det, kommer vi aldrig att kunna leverera det som företagen vill ha. Det är bara kavla upp ärmarna och kasta sig ut, tåget går, jag är med, är du??